*Pedagogia Waldorf (1990) anul in care a fost introdusa in Romania
*Pedagogia
Montessori (1993)
*Pedagogia
Freinet (1995)
*Metoda
Step by Step (1996)
*Metoda
Jena (1996)
Asistam în secolul XXI, mai mult ca oricând la o schimbare a
sistemului educational, determinat atât de framantari ale
societatii cât si de impregnarea valorilor aduse din vest în
ceea ce priveste sistemul educational. Aceasta
tendinta s-a concretizat în România prin introducerea alternativelor
educationale, cele mai multe având la baza initiative private.
Prof.
Dr. Gheorghe Felea, coordonatorul lucrarii Alternative Educationale
din România precizeaza ca educatia traditionala
reprezinta elementul static, pe când educatia alternativa
reprezinta elementul dinamic. Astfel în învatamântul traditional
se pregateste elevul pentru viata, pe când în
învatamântul alternativ scoala face parte din
viata, cunostintele sunt descoperite de copil sub indrumarea unui pedagog.
PEDAGOGIA
WALDORF
Pedagogia
Waldorf a fost creata la începutul secolului XX de catre Rudolf
Steiner. Ea se bazeaza pe antropologia dezvoltata de
Rudolf Steiner în cursurile de introducere tinute în toamna anului 1919,
înainte de începerea primelor clase. În lume, acest sistem educativ are o
larga raspândire. De la început, organizatorii si-au propus realizarea
unei scoli la baza careia sa stea conceptii pedagogice noi,
care au în vedere arta educarii, nu doar a omului pamântean, ci
si a omului sufletesc si spiritual.
Aceasta
educatie este orientata antropologic, tinând seama de
necesitatile si capacitatile fiecarui individ.
Continutul disciplinelor nu urmareste însusirea acestora,
ci sa stimuleze interesul copilului pentru cunoastere. Dezvoltarea
gândirii, simtirii, vointei copilului sunt obiectivele esentiale
ale acestei alternative educationale.
Pedagogia Waldorf se bazeaza si functioneaza pe baza unui numar de 7 principii pedagogice. Principiul fundamental este abordarea integrala a fiintei umane conform cu specificul vârstei si având ca scop dezvoltarea personalitatii copilului. Principiul educatiei permanente se refera la faptul ca educatia începe odata cu nasterea fiintei umane si devine o dimensiune a existentei sale pe parcursul întregii vieti. Principiul organizarii ritmice a situatiei educationale-aceasta organizare ritmica este reflectata în pedagogia Waldorf prin planificarea pe ''epoci de studiu''. Crearea unui ambient adecvat obiectivelor este cel de-al patrulea principiu, în timp ce principiul asigurarii unui echilibru între teorie si practica are în vedere obiectivul pedagogiei Waldorf de a forma si dezvolta elevul nu doar din punct de vedere cognitiv, ci si din punct de vedere volitiv. Principiul predarii artistice se refera la faptul ca predarea este considerata o arta si este profesata ca atare, astfel încât în faza liceala elevul sa fie apt de a dezvolta o gândire cu un înalt grad de abstractizare. În fine, principiul predarii în imagini care se refera la nevoia de ''imagini vii'' a copilului de vârsta scolara mica. Aceasta nevoie nu este satisfacuta, însa, doar de prezentarea unor planse, diapozitive sau chiar a modelului natural, ci principala modalitate de a crea ''imagini vii'' este cuvântul.
Pedagogia Waldorf se bazeaza si functioneaza pe baza unui numar de 7 principii pedagogice. Principiul fundamental este abordarea integrala a fiintei umane conform cu specificul vârstei si având ca scop dezvoltarea personalitatii copilului. Principiul educatiei permanente se refera la faptul ca educatia începe odata cu nasterea fiintei umane si devine o dimensiune a existentei sale pe parcursul întregii vieti. Principiul organizarii ritmice a situatiei educationale-aceasta organizare ritmica este reflectata în pedagogia Waldorf prin planificarea pe ''epoci de studiu''. Crearea unui ambient adecvat obiectivelor este cel de-al patrulea principiu, în timp ce principiul asigurarii unui echilibru între teorie si practica are în vedere obiectivul pedagogiei Waldorf de a forma si dezvolta elevul nu doar din punct de vedere cognitiv, ci si din punct de vedere volitiv. Principiul predarii artistice se refera la faptul ca predarea este considerata o arta si este profesata ca atare, astfel încât în faza liceala elevul sa fie apt de a dezvolta o gândire cu un înalt grad de abstractizare. În fine, principiul predarii în imagini care se refera la nevoia de ''imagini vii'' a copilului de vârsta scolara mica. Aceasta nevoie nu este satisfacuta, însa, doar de prezentarea unor planse, diapozitive sau chiar a modelului natural, ci principala modalitate de a crea ''imagini vii'' este cuvântul.
''Nevoia
de fantezie, simtul pentru adevar, simtul de
raspundere-acestea sunt cele trei forte care sunt nervii
pedagogiei'', spunea Rudolf, Steiner.
Pedagogia Waldorf este o arta ce
actioneaza direct asupra fiintei umane în devenire. Profesorii care predau într-o astfel de scoala se confrunta,
nu atât cu modalitati diferite de predare sau forme de organizare a
învatamântului, ci cu întrebarile: ce forte
traiesc în copil? ce trasaturi volitive poseda copilul? cum
este gândirea si afectivitatea lui? Cunoscându-le profesorul
actioneaza în sensul dezvoltarii lor. Metodele folosite pentru
educarea gândirii, vointei si simtirii copilului se concretizeaza
prin exercitiul artistic(educa vointa), cuvântul
rostit(actioneaza asupra afectivitatii copilului,
oferindu-i posibilitatea sa se concentreze asupra materiei predate),
exercitiul practic (duce la învatarea prin fapta, prin
activitate concreta, practica).
O
clasa Waldorf este preluata de un
învatator-diriginte timp de 8 ani. El reprezinta interesele
clasei în colegiul profesorilor. Se predau lb. straine, sport,
abilitati practice, muzica de catre specialisti. Învatatorul-diriginte preda pe perioade de 2-5
saptamâni (matematica, fizica, istorie etc.) în etape
succesive (nu sunt paralelisme).
Dupa instructia de baza într-o zi de 90-100min., urmeaza ore cu ritm saptamânal: lb. straine, sport, abilitati practice, etapele mestesugaresti, pregatirea religioasa dupa optiunile parintilor sau pregatire libera daca nu apartine nici unei comunitati religioase. Dupa vârsta instructia dureaza între 24-36 ore saptamânal. La acestea se adauga teatru, orchestra etc.
Dupa instructia de baza într-o zi de 90-100min., urmeaza ore cu ritm saptamânal: lb. straine, sport, abilitati practice, etapele mestesugaresti, pregatirea religioasa dupa optiunile parintilor sau pregatire libera daca nu apartine nici unei comunitati religioase. Dupa vârsta instructia dureaza între 24-36 ore saptamânal. La acestea se adauga teatru, orchestra etc.
Nu
sunt examene formale, ci conteaza imaginea profesorului despre
evolutia elevului. La acestea se adauga teste(caiete de epoca,
pe perioade) scrise de copil. La sfârsitul anului se face o caracterizare
scrisa, ampla, pe baza careia sunt orientati si copii
si parintii.
Totul
se bazeaza pe interes de învatare, nu pe presiune
exterioara.
Aducând
în actul predarii în mod armonios grija pentru cele trei componente ale
fiintei umane: gândire, simtire, vointa, pedagogia Waldorf
uneste gândirea analitica si sintetica, intelectul
obiectiv, de lucrul consecvent, cu sens si calitativ înalt prin
intermediul simtirii artistice si morale.
Particularitatile învatamântului Waldorf sunt centrate pe urmatoarele domenii:
Particularitatile învatamântului Waldorf sunt centrate pe urmatoarele domenii:
1. importanta ritmului
2. învatarea în epoci
3. o scoala fara manuale
4. caietele si instrumentele de scris
5. ponderea deosebita a cursurilor artistice
si practice
6. o scoala fara note
7. conducerea clasei de catre
învatator, dincolo de cls.aIV-a
8. conducere colegiala
9. materii si activitati specifice
1.În scoala Waldorf, ritmul are un rol important în educarea vointei,
urmarindu-se ritmul unei ore, al zilei, al lunii si al anului. Ritmul
orei este reliefat de împartirea cursului principal, ce se
desfasoara la începutul cursurilor în primele doua ore, în
trei parti:
- o parte ritmica, prin care este
solicitata vointa copilului
- o parte cognitiva care se adreseaza
intelectului
- o parte de povestire care se adreseaza
simtirii
Utilizarea ritmului în educatie permite ca
întreaga fiinta a persoanei educate sa fie abordata si
nu numai componenta sa intelectuala. Ritmul zilei presupune studierea
materiilor cu caracter cognitiv în prima parte a acesteia si a celor artistice si practice în cea de
a doua parte. Acest lucru face posibila adâncirea subiectelor teoretice
prin aplicarea lor în practica si prin însufletirea lor
artistica. Ritmul lunii se refera la existenta unor module de
2-4 saptamâni în care zilnic între orele 8 si 10 sunt studiate
materiile principale (româna, matematica, fizica, chimia, biologia, istoria,
geografia etc.). Aceste module poarta denumirea de epoci.
2.Materiile
cognitive sunt studiate în epoci: o clasa studiaza, de exemplu,
fizica, zilnic, primele doua ore fara pauza, timp de 2-4
saptamâni. Într-o astfel de epoca se poate parcurge chiar
si materia pe un an scolar. În scoala Waldorf uitarea este
considerata un aliat, din doua motive: în primul rând pentru ca
uitând fizica, elevul se va putea dedica cu toate capacitatile unui
nou domeniu, de exemplu, literaturii, iar în al doilea rând pentru ca,
dupa ce fizica a fost uitata aparent complet, la reîntâlnirea cu
aceasta stiinta, elevul îsi va reaminti mult mai
intens cele învatate.
3.Absenta
manualului unic contribuie la cresterea respectului fata de
carti si la întarirea autoritatii profesorului,
care are astfel o legatura directa în comunicarea cu elevii. Pe
de alta parte, elevii se obisnuiesc sa se documenteze din cât
mai multe surse în studiul unei teme. Formarea unei pareri cât mai
obiective, antrenamentul pentru facultate si viata de autodidact sunt
calitati evidente pe care le dobândesc elevii astfel
scolarizati.
4.În
scoala Waldorf înca de la început copilul scrie pe caiete
fara liniatura, considerându-se ca liniatura este
folosita exact cu scopul de a îngradi si limita la norme clar
stabilite scrisul copilului. Alternativa Waldorf nu pledeaza pentru un
scris dezordonat, ci dimpotriva, ordinea, latura estetica, în
general, sunt puternic cultivate în scoala. În absenta liniilor,
elevul va trebui sa depuna un efort mai mare pentru a-si ordona
scrisul si în legatura cu instrumentele de scris în scoala
Waldorf elevii lucreaza mai mult cu suprafete, în special în primele
clase. Astfel, în clasa I elevii scriu cu blocuri cerate, în clasa a II-a
grosimea liniei se subtiaza, folosindu-se creioane cerate, din clasa
a II-a copiii vor scrie cu creioane colorate groase, în clasa a III-a elevii
exerseaza scrisul cu pana si apoi încep sa scrie cu stiloul.
Caietele vor fi organizate in asa fel încât, partea estetica, de scriere,
de ilustrare si de ornamentare sa fie în permanenta avute
în vedere, intr-un mod artistic ,de calitate. Aceasta, cu atât mai mult cu cât
redactarile în caiete reprezinta forma personala de ''manual''
pe care o realizeaza elevii însisi.
5.Ponderea ridicata a cursurilor artistice si a celor practice iese în
evidenta de la prima privire asupra orarului obisnuit din
scoala Waldorf, întrucât aceasta îsi propune sa realizeze o
educatie echilibrata, oferind pe de o parte fiecarui elev ceea
ce i se potriveste, însa intervenind si cu preocupari în
acele domenii spre care acesta nu are înclinatii, dar care sunt necesare
unei educatii complete. Un argument în plus pentru acest principiu: de
regula, educatia intelectului prin stiinte cultiva
distanta, individualismul, antipatia si concurenta, iar,
dimpotriva, educarea sufletescului prin arte si mestesuguri
cultiva simpatia, apropierea, lucrul în echipa si colaborarea.
Ambele laturi ale educatiei sunt la fel de importante pentru un om
echilibrat, dornic sa-si controleze singur viata, fara
a se lasa manipulat din exterior.
6.Scoala
Waldorf este o scoala fara note. Din acest motiv orele sunt
mult mai libere, elevii fiind deosebit de deschisi, participând în mod
natural la ora, fara frica de note proaste. Majoritatea elevilor
întreaba când nu au înteles si ies cu curaj la tabla. La
sfârsitul fiecarui an scolar, elevul primeste un certificat
în care fiecare profesor descrie activitatea sa din toate punctele de vedere.
Din aceste certificate, parintii afla mult mai multe despre
copilul lor decât dintr-o medie. În registrul matricol este cuantificata
activitatea elevului la fiecare materie cu un calificativ sau nota,
echivalente cu evaluarea facuta în timpul anului.
7.Activitatea de îndrumare a clasei este realizata, de regula, de
catre o personalitate, care îsi asuma corelarea si
coordonarea evolutiei scolare a elevilor pe parcursul unei trepte
scolare. Particularitatile de vârsta, antropologice, care
sunt unitare în perioada de la 7 la 14 ani, cer în mod obiectiv prezenta
unei aceleiasi persoane în aceasta functie coordonatoare. În
sistemul clasic de învatamânt Waldorf, aceasta functie
didactica este numita
''învatatorul clasei'' si are ca si îndatoriri
pedagogice predarea unui numar de discipline, cuprinse în epoci, de-a
lungul celor opt ani de studiu pâna la liceu. Datorita formelor
legislative si de pregatire existente, aceasta forma de
organizare este oficial acceptata în România, si este încurajata
de unele inspectorate, de cercetatori în pedagogie si de psihologi.
8.Rudolf Steiner a cerut corpului profesoral sa accepte ca fundament
pedagogico-organizatoric discutarea tuturor problemelor scolii, îndeosebi
a celor pedagogice, în consiliul profesoral. si pentru ca problemele
curente se cer discutate pe masura ce au loc, consiliul profesoral se
întruneste saptamânal. Aici profesorii spun ce predau, cum
predau, daca au avut succes cu o tema sau esec cu alta. Aici
sunt luate în discutie clase de elevi sau elevi în parte, care trec
printr-o situatie mai dificila sau mai deosebita si au
nevoie de atentia întregului corp profesoral pentru a depasi
situatia creata. Aici sunt dezbatute teme pedagogice generale,
indiferent de specialitate, la care participa toti profesorii si
învatatorii, caci pe toti ''membrii familiei'' îi
intereseaza drumul celuilalt.
9.O parte din materiile si activitatile specifice scolii
Waldorf sunt: scrisul si cititul, limba româna, limbile straine,
drumul de la basm la istorie, aritmetica, desenul formelor, desenul geometric
cu mâna libera, matematica, zoologia, botanica, geografia, fizica si
chimia, euritmia, muzica, abilitatile practice si educatia
tehnologica, practica, arta dramatica.
De la fondarea sa în
1919, modelul scolii Steiner s-a implantat în Germania, apoi în Marea
Britanie, în Canada, în Africa de sud si în Australia; el a câstigat
apoi metropolele din Sud si Japonia. În prezent este în curs de a dobândi
teren în tarile Europei de Est. Federatia Waldorf din tara
noastra cuprinde 23 asociatii, care reprezinta interesele
gradinitelor, scolilor, liceelor si centrelor de pedagogie
curativa din România. Rezultatele la examenele nationale de
capacitate si de bacalaureat confirma performantele acestui
învatamânt alternativ si îi confera o pozitie
egala în sistemul national de învatamânt.
PEDAGOGIA
MONTESSORI
Maria
Montessori, pedagog si medic italian, prima femeie medic a Italiei, a
înfiintat în 1907 ''casa dei bambini'' pentru copiii de 2-6 ani ai
caror parinti erau în cautare de lucru. ''Casa dei
bambini'' similara gradinitei este o comunitate educativa
care nu se substituie, ci completeaza si desavârseste
educatia copilului în familie. Maria Montessori a prezentat în
lucrarile sale ideile care au pus bazele pedagogiei Montessori. Ea
considera copilul ''fiinta divina, dar
neînteleasa''si afirma ca ar trebui ''sa nu-i
educam pe copiii nostri pentru lumea de azi. Aceasta lume nu va
mai exista când ei vor fi mari si nimic nu ne permite sa stim
cum va fi lumea lor. Atunci sa-i învatam sa se
adapteze''.
Pedagogia
Montessori are drept principiu de baza educatia necesara,
adecvata si continua-tendinte ale reformelor actuale din
educatie care confirma ideile Mariei Montessori si le fac
aplicabile în practica. Ca atare prin pedagogia Montessori se
urmaresc promovarea drepturilor copilului, extinderea si
intensificarea educatiei timpurii si educarea parintilor,
formarea deprinderilor de activitate intelectuala intensa si
continua, de adaptabilitate si de asumare a schimbarilor;
cresterea rolului mediului educativ în ansamblul educatiei, în
familie si în comunitate; educatia cosmica si cea
ecologica care pregatesc generatiile urmatoare pentru
extinderea relatiilor cu universul fizic si pentru asumarea unor
responsabilitati de care poate sa depinda chiar viata
umanitatii; educatia pentru libertate, pace, pentru
schimbari pozitive asumate responsabil.
Într-o
clasa Montessori copiii sunt pur si simplu absorbiti si
foarte preocupati de propria activitate. Aproape toate lectiile sunt
individuale, deci fiecare copil are de obicei un plan diferit de
activitati pe care educatorul îl gândeste si îl pune în
practica în functie de interesul si nivelul la care se afla
copilul. Toate materialele din clasa sunt usor accesibile si la
dispozitia copiilor, asezate pe rafturi joase. Copilul este liber sa
aleaga dintre materialele care i
s-au prezentat anterior si dupa ce termina de lucrat cu ele
stie ca trebuie sa le aseze pe raft în acelasi loc
si în aceleasi conditii, gata pentru urmatorul copil
interesat de aceeasi activitate. Posibilitatea de a alege este un
privilegiu pe care, din pacate, copilul din scoala
traditionala nu îl are. În clasele Montessori copilul se poate
misca liber dintr-o parte a clasei în alta, ascultând de propriul lui
impuls interior. Cu timpul, exercitiul alegerii devine obisnuinta,
adica se dezvolta capacitatea copilului de a lua decizii cu privire
la propria persoana. Miscarea copiilor obisnuiti sa ia
decizii pentru ei însisi devine o miscare inteligenta, cu
scop si dictata de vointa, ba mai mult aceasta
miscare merge împreuna cu cunoasterea si
invatarea, fara ea acestea fiind nenaturale la vârsta
copilariei.
Structura
fizica a clasei Montessori.
Într-o
clasa Montessori exista patru arii diferite:
1.
Viata practica (practical life ) care cuprinde activitati practice
legate de viata de zi cu zi. Toate acestea îl ajuta pe copil sa
se adapteze noului mediu din clasa, sa îsi câstige
independenta, sa îsi coordoneze miscarile si
sa exerseze concentrarea atentiei.
2. Activitatile
senzoriale care vizeaza dezvoltarea simturilor. La aceasta
vârsta (3-6 ani) copilul exploreaza prin intermediul simturilor
mediul în care traieste. Dezvoltarea lor conduce implicit la o cunoastere
mai rafinata si la ascutirea inteligentei. Prin materialul
senzorial Maria Montessori a pus concepte abstracte în forma
concreta. Materialul senzorial vizeaza dezvoltarea fiecarui
simt în parte prin izolarea lui de celelalte. Materialul senzorial
pregateste copilul pentru observarea sistematica a mediului,
primul pas care duce la mici descoperiri realizate în mod spontan.
3.
Activitatile de limbaj care vizeaza, fireste. Dezvoltarea
limbajului cu aspectele lui esentiale: vorbit, scris si citit.
4.
Activitatile de matematica - se bazeaza pe materiale
specifice, care respecta caracteristica vârstei, de a opera în plan concret, senzorial. Treptat, spre
sfârsitul celui de-al treilea an în aceeasi clasa, se face
trecerea la materiale care se elibereaza de încarcatura
senzoriala, nu pentru ca asa spune metoda, ci pentru ca pur
si simplu copilul realizeaza ca nu mai are nevoie de suportul
concret, ca si-a însusit ideea.
Într-o
clasa Montessori copiii sunt pe trei nivele de vârsta, între 3
si 6 ani. Copiii care au început anul acesta gradinita la 3 ani
vor fi în aceeasi clasa înca doi ani de acum înainte. Acum sunt
cei mai mici, peste doi ani vor fi cei mai mari. Un proces de crestere
si dezvoltare pe care ei însisi îl sesizeaza cu mult
entuziasm. În felul acesta relatiile dintre copii în cadrul orelor de
program seamana mult mai mult cu viata din afara scolii,
adica cu viata reala. Un alt aspect deosebit este faptul ca
în clasa Montessori exista un singur exemplar al fiecarui material,
ceea ce înseamna ca un singur copil poate desfasura
activitatea care implica acel material. În mod implicit, daca un alt
copil vrea sa foloseasca acelasi material va trebui sa
astepte pâna ce colegul lui termina activitatea si
asaza materialul înapoi pe raft. La începutul anului se creeaza
conflicte, dar nu ia mult timp ca acceptarea sa devina
obisnuinta. În mod indirect, se educa astfel respectul
pentru lucrul altuia si rabdarea de a astepta sa-ti
vina rândul.
Dat
fiind faptul ca sistemul Montessori este în mod semnificativ diferit de
cel traditional, se impune un anumit plan de educatie a
parintilor care sunt, fireste, curiosi sa afle la ce anume
le este expus copilul. În acelasi timp, o comunicare eficienta
si consistenta cu parintii usureaza atât
evolutia copilului cât si activitatea educatorului. Parintele
si educatorul sunt ca cele doua vâsle ale unei barci. Daca
se misca numai una sau daca actioneaza într-o
directie diferita exista riscuri: fie ca barca sa se
învârta în loc, fie ca în cel mai rau caz sa se rastoarne.
PEDAGOGIA
FREINET
La
sfârsitul sec. XX, un anonim profesor francez, Celestin Freinet pune
bazele unui sistem denumit mai târziu pedagogia Freinet. În mare parte,
învatatorul plecat dintr-un mic satuc francez nu avea
sa-si vada roadele muncii sale de-o viata. Astazi
în peste 40 de tari din întreaga lume, zeci de mii de copii din
ciclul primar învata sa scrie, sa citeasca, sa se
descurce în viata conform pedagogiei Freinet.
Pedagogia
Freinet se bazeaza pe o serie de
principii, clar stabilite: scoala centrata pe copil, munca
scolara motivata, activitate personalizata, expresie
libera si comunicare, cooperare, învatare prin tatonare
experimentala, globalitate a actiunii educative.
În
pedagogia Freinet elevul devine o prezenta activa, el nu mai
este un simplu recipient în care se toarna cunoastere. Printr-o
analiza critica fata de doctrinele care trateaza scolaritatea
ca activitate ludica Frienet evita neajunsurile acestor doctrine prin
crearea si justificarea ideii de
''munca-joc'' contrapusa celei de ''joc-munca''
subliniind astfel rolul muncii asumate liber nu numai în educatie, ceea ce
se observase de mult, ci si în învatare. Este relevata
repudierea energetica a muncii-corvoada, a muncii-impuse tipice
pentru scoala traditionala. În pedagogia Freinet, libertatea nu
înseamna libertate de a nu face nimic, ci libertatea de a alege între
optiuni diverse. Munca individuala înseamna ca fiecare elev
face ce crede ca are nevoie mai
multa în acel moment. Freinet porneste de la ideea ca orice
copil poate deveni cel mai bun într-un anume moment al existentei sale, în
aceste conditii ierarhizarea într-un grup de copii nu pare cea mai
buna idee. Freinet este ''o pedagogie care responsabilizeaza la maxim
si îi învata pe copii respectul fata de altii''(Denise
Lelouard Fouquer-corespondenta sectorului international al Institutului
Cooperativ al scolii Moderne din Franta).
Tehnicile
folosite în cadrul pedagogiei Freinet sunt: jurnalul scolar,
corespondenta scolara, ancheta documentara, exprimarea
plastica, exprimarea corporala, creatia manuala, exprimarea
dramatica, textul liber si iesirea scolara.
Instrumentele pedagogiei Freinet sunt: fisiere autocorective, fisiere
documentare, planul de munca individual, brevetul, autoevaluarea,
evaluarea. Formele de organizare a colectivului de elevi sunt: clasa
cooperativa, munca în echipa, traieste-ti proiectul.
Tipologia
educatiei promovate de Freinet este învatarea centrata pe
rezolvarea unor probleme de catre grupurile de copii aflate sub îndrumarea
cadrelor didactice. Munca în grupuri mici este considerata drept mijlocul
fundamental de educatie. Formarea grupurilor se face la alegerea copiilor
si dureaza 3-4 saptamâni. Neinterventia educatorului
îi va permite copilului sa constientizeze pentru prima data
valoarea sa ca membru al unui grup ca si valoarea celor cu care
colaboreaza.
În
acest caz rolul educatorului se va limita doar la: organizarea materialelor
necesare educatiei, asigurarea si mentinerea climatului de
încredere, precum si cultivarea încrederii în parerile
celorlalti. În cea mai mare parte educatorul este doar un observator atent
care dirijeaza si coordoneaza activitatile elevilor
sai.
Literatura
de specialitate din trainatate observa de-a lungul timpului
aplicabilitatea acestui tip de pedagogie la ciclul primar, gimnazial, liceal.
STEP
BY STEP
Programul
Step by Step este destinat copiilor de la nastere si pâna la
vârsta de 13 ani, precum si familiilor acestora. În România, programul a
debutat în 1994 sub numele de Head Start, care, în 1995 a luat numele de Step
by Step, la initiativa Fundatiei Soros pentru o Societate
Deschisa, prin semnarea unei Conventii cu Ministerul
Educatiei Nationale. Începând
din martie 1998 programul este continuat de ''Centrul Step by Step pentru
Educatie si Dezvoltare Profesionala'' care ofera noi metode
ca o continuare a viziunii de educare a generatiilor viitoare în vederea
unei participari active în cadrul societatilor eschise.
Programul Step by Step creeaza temelia atitudinilor, cunostintelor si deprinderilor de care copiii vor avea nevoie în rapida schimbare a timpurilor viitoare. Programul este conceput în spiritul respectului fata de necesitatile specifice fiecarei tari si traditiilor culturale, în spiritul respectarii Drepturilor Omului si Conventiei Drepturilor Copilului.
Programul Step by Step creeaza temelia atitudinilor, cunostintelor si deprinderilor de care copiii vor avea nevoie în rapida schimbare a timpurilor viitoare. Programul este conceput în spiritul respectului fata de necesitatile specifice fiecarei tari si traditiilor culturale, în spiritul respectarii Drepturilor Omului si Conventiei Drepturilor Copilului.
Alternativa
educationala Step by Step respecta curriculum-ul national,
standardele nationale, este adaptat culturii locale si, în acelasi
timp, integreaza standardele si cele mai bune practici
internationale din domeniul educatiei.
Programul
promoveaza educatia centrata pe copil, predarea orientata
dupa nevoile si interesele copilului, învatarea
organizata în centre de activitate, implicarea familiei si
comunitatii în educatia copiilor, respectarea si aprecierea
diversitatii umane, sustinerea incluziunii grupurilor
defavorizate. Alternativa educationala Step by Step are misiunea de a
dezvolta în fiecare copil capacitatea de a fi creativ, de a-si forma o
gândire critica, a face optiuni si a avea initiativa,
a defini si a rezolva o problema, a comunica usor cu semenii,
a-i întelege si a negocia.
La scolile Step by Step fiecare
clasa are câte doua învatatoare. La începutul unei
zile în clasa Step by Step are loc întâlnirea de dimineata.
Aceasta întâlnire nu este o ora de curs, iar durata ei este
variabila si poate tine chiar de la 8:00 pâna 9:00. Este un
prilej pentru copii sa se salute, sa comunice, dar si sa
afle tema si activitatile zilei. Aceste activitati nu
sunt conditionate de timp. Aceasta este una din caracteristicile
alternativei educationale Step by Step, care se adreseaza numai
copiilor din învatamântul preprimar si primar. Elevii
îsi desfasoara activitatea de învatare dupa modelul
scolii depline, între orele 8-16, pe centre de activitate: citire,
scriere, matematica, stiinte, arte, constructii, alte
imagini. Elevii au responsabilitati diferite: exista copii care
raspund de prezenta, de aranjarea materialelor în centre, de îngrijirea
florilor etc.
Metoda
sau PLANUL JENA
Aceasta
alternativa pedagogica îsi trage numele de la Universitatea Jena
din Germania, acolo unde, în 1924 a fost initiat un
experiment scolar în urma caruia prof. Peter Petersen si-a expus
teoriile la Congresul International de la Locamo din 1924. Cu timpul,
vazându-se rezultatele remarcabile obtinute, Planul Jena a început
sa fie folosit pe scara larga, el bazându-se pe urmatoarele
principii pedagogice: gruparea-majoritatea timpului este petrecut de copii în
grupuri eterogene de vârsta, dupa modelul familial;
activitatile de baza sunt cele care definesc fiinta
umana-conversatia, jocul, lucrul, serbarea( serbarile
marcheaza începutul si sfârsitul de saptamâna,
aniversarile, sosirea sau plecarea unui copil din scoala sau
grupul de baza, sarbatori religioase sau nationale, alte
evenimente importante din viata individuala, a scolii sau a
comunitati); sala de clasa, grupa si toate celelalte spatii
sunt spatii educationale; participarea la management, dezvoltarea
simtului pentru ordine si a responsabilitatii pentru
spatiul comun; participarea copiilor în organizarea experientelor
educationale si a activitatii, în amenajarea
spatiului, managementul clasei, stabilirea regulilor etc. Alternativa educationala Jena este în faza de studiu
privind continuarea implementarii în sistem nostru educational neexistand interes.
Fiecare
dintre aceste tipuri educationale ar merita atentia noastra, dar
societatea româneasca este doar la stadiul în care se
obisnuieste cu astfel de concepte, iar pâna la asimilarea lor
deplina este nevoie de timp si de implicarea mai multor parinti, ONG-uri, fundatii!!!
http://waldorf.ro/
http://www.casamontessori.ro/despre-noi/fundatia/
http://www.stepbystep.ro/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu